söndag 24 juli 2011

Slöjda i horn.

Horn är ju ett beprövat material som enligt mitt tycke får för lite uppmärksamhet.
Jag har dragit igång två olika projekt med horn. Tärningar och spelhorn.

Tärningar.
Att spela tärning är ju en medryckande och många gånger rolig sysselsättning, så jag skaffade mig några bitar älghorn och satte igång att såga och slipa fram små fyrkanter. Det kanske är lite överflödigt att säga att det är ett jäkla göra. Alla sidor måste ju vara lika stora. Till min hjälp har jag använt en smal såg, fil och sandpapper, skjutmått och pelarborrmaskin.
För att få till lite roligare prickar så gjorde jag en specialborr. Denna består av en centrerad spets och två "sidospetsar", vilket resulterar i en prick i mitten med en ring runt.
På en vanlig modern tärning så är ju prickarna placerade så att det sammanlagda värdet av de motsatta sidorna alltid blir 7. 1-6, 2-5, o.s.v. Men längre tillbaka i tiden har prickarna varit placerade så att på den motsatta sidan till 1 är 2, 3 är 4 o.s.v. så har jag såklart gjort.

Spelhorn. 

I egenskap av hornblåsare så har jag länge velat göra ett spelhorn själv. Nu har jag kommit över några gethorn och äntligen kommit sitt skott. Gången är som så: Kock hornet för att få märgen inuti att släppa. Det finns olika sorters horn solida (som älg, ren, rådjur och hjort) och ja, motsatsen, som har som ett hårt skal ytterst och en mjukare märg inuti (som ko, får och get). Det gäller att man inte kokar hornet för länge, få då kan det luckras upp. Några timmar kan man koka utan problem.
Pannmur bra att koka horn i. 
  Det är ganska äckligt att koka horn, speciellt om hornen har legat att tag.
Hornmärg.

När urkokningen är överstökad fortsätter arbetet med att göra hornet till ett instrument. Det första som man gör, efter en hel del tvättande av hornet, är att borra ur själva blåshålet. Jag sågade av toppen av hornet och borrade först ett litet hål som gick ut i det naturliga hålrummet i hornet och sedan ett större hål som bara går in kanske två centimeter. och så gröpte ur hålet extra med en liten kniv.




Så var det ju det här med vart fingerhålen ska sitta. Det hade jag nog behövt lägga lite med energi på att ta reda på, för jag tror inte att det blev så bra, men det går att täcka igen och göra om. Göra om göra rätt.

2 kommentarer:

  1. Och nu har du ett par rejäla gäddskinn att ta itu med också. Visserligen hade jag beställt lax men det var tydligen lite svårt att få upp.

    SvaraRadera