tisdag 4 oktober 2011

Projekt: Torvkåta 3

Nåväl, helt klar med den här följetongen är jag tydligen inte.
Dels så har jag ju byggt en dörr. Detta gjordes i torsdags och
jag må säga att det var ett tag sedan jag hamnade i en sån skaparpsykos.
Ni vet när man hamnar i det där tillståndet när man inte känner hunger eller
smärta, man bara grejar på med det man gör tills det är klart.

Dörren är gjord av fyra 1tumbrädor med 2 tvärgående 2tumplank på baksidan.
hela kalaset är ihopsatt med träplugg.





Som dekoration på dörren så ristade jag en liten vers som jag har gått
runt och grunnat på under bygget på kåtan och som blev klar lagomt med dörren.

Väl var du kommer
om väl du vill,
du vän som vandrar 
på vägen.

Den värsta 
av värdar 
vore den
som vägrade
vandraren värme.

Jag tror fan att ristningen tog längre tid än att bygga själva dörren.



Så hur det nu var så blev det invigning i fredags. En trevlig liten tillställning
i all ära. Men det visade sig att det finns en hel del att göra för att få bukt
med röken. Och det visade sig nu ikväll när jag var där och eldade att det
helt enkelt inte går att vara därinne om det blåser kraftigt ute, vilket det gör idag.
Så kan fick släcka elden och fly hals över huvud svärande och morrande med
svidande ögon och ett hår som nog aldrig kommer sluta lukta rök.
Jag skulle tro att vinden mer eller mindre "klipper av" röken så den inte kommer ut
som den ska om det blåser mycket. Jag tänkte mig att att jag ska göra rökhålet lite
stötte och därtill bygga på en svagt lutande kon som en skorsten utanpå.
Det kan ju hjälpa för att få ett bättre drag. Nu i kväll så grävde jag också ner en
inluftskanal utifrån in till eldstaden. Tänkte att det kanske också kan hjälpa.

Men är det någon som har några idéer om hur jag ska kunna få till det här så
tar jag gärna emot tips och goda råd.

4 kommentarer:

  1. Mitt råd är att bygga en skorsten med en kåpa att fånga upp röken från eldstaden - om du nu ska ha en öppen eldstad istället för en liten plåtburkskamin. Det viktigaste är att skorstenen komemr upp över takets nock så att det blir drag. Med inlutfshålet bör det ju fungera bra med. Lägg lite nät överst och bygg ett litet tak på röret, så du inte får djur eller vatten i.

    SvaraRadera
  2. Skorsten är bra, inluft är jättebra. Nätet som Morgan föreslår ska vara grovt, ett finmaskigt nät stoppar upp röken (egen erfarenhet). En kåpa och plåtrör är väl bäst men det måste skyddas mot överhettning i taket då.
    Annars är det inte så dumt med solvärme heller ;)

    SvaraRadera
  3. Thats jävlä fin.

    I dont fully understand swedish but i like the looks of that. Do you have a wood stove there ?

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Är själv inne på att bygga en torvkåta och undrar om du har något bra tips på var jag kan få tag någon vettig ritning alternativt litteratur där jag kan få inspiration. Eftersom jag och barnen ska sova i den vill jag gärna att taket inte rasar in :)

    Mvh
    Åsa

    asadani"snabela"kth.se

    SvaraRadera