fredag 28 oktober 2011

Projekt: Torvkåta 4

Som jag skrev om i förra torvkåteinlägget så har jag problem med röken.
Nu är en skorsten byggd och har testats. Den i kombination med det nya
inluftsröret funkar ganska bra. Detta förutsatt att man har helt snustorr ved.
Jag har vid några tillfällen varit där och eldat med ved som förvisso har
legat sedan förra året, men okapad och okluven. Det dög inte, väldigt
mycket rök.En fundering är att
man skulle kunna bygga en ännu längre skorsten för att få ännu mer drag.
Jag hade tänkt att jag skulle ha gjort det, men nu finns det ingen tid till det.
Det får komma an på nästa årskull. Man kan ju inte lämna ett arv som
bara smakar sött, lite beska kan ju behövas också.
Det hade varit väldigt roligt om det flyttade in någon där nästa år så man
kunde få höra hur bygget funkar i det långa loppet.
  Här ovan ser ni den nytillbyggda skorstenen. Jag gjorde den inte konisk,
utan helt rak. Den är ungefär dubbelt så lång som det man ser. Jag hade
upp mer torv runtom, mest för att det såg så fult ut med en hög låda
som stod hipp som happ på taket. Frågan är dock om den behöver vara
längre... 
  Här ser man inluftsröret från utsidan. Man kan ju tänka att man
behöver ett finmaskigt nät för möss... men tro mig, dom kommer
in ändå. Och gör dom det medans man eldar, tja, då får dom
se ljuset i tunneln två gånger på samma dag. Röret går nämligen in
i eldstaden.


Jag satt och funderade över röken och tänkte att jag som aldrig
har sett en torvkåta med skorsten. Och inneeld, speciellt på natten
ska ju vara rökig. På ritningen från boken "Från stock till stuga"
som jag har tagit mycket av inspirationen till det här projektet
ifrån finns ingen skorsten. Jag satt mig att leta efter svart i
Yngve Ryds "Eld, flammor och glöd - Samisk eldkonst" och
jag tror jag fann ett aningen snopet svar. Folk som bodde i
såna här byggen var ju lite mer härdade mot rök än vad
Johan, uppväxt i villaområde i mellansverige, är. Kan
vara en del av förklaringen. Men det har nog mycket med
allmän okunskap att göra.

Nästa torvkåta blir bättre.

3 kommentarer:

  1. mera bilder på kåtan :) !

    SvaraRadera
  2. Hej,
    En traditionell torvkåta har tre draghål. Två vid dörren, innanför stockarna som leder fram till eldstaden - och ett mitt emot dörren.

    När du eldar i eldstaden sätter du igång en luftcirkulation på ca 500 kubikmeter luft per timme. Alltså 500 kbm går rakt upp och ut, ett undertryck bildas i kåtan - och 500 kbm sugs in genom draghålen eftersom lufttryck alltid jämnar ut sig.

    Ditt rökproblem består av för lite draghål = röken sugs nedåt mot elden beroende på att för lite friskluft kommer in i kåtan.

    Öppna två draghål till så löser sig problemet :)

    Leder su luft via rör fram till och in i eldstaden får du en ässja isället för en eld. Tilluften skall mynna ut utanför eldstaden och tilluften skall sedan sugas in till elden.

    Har du frågor så hör av dig.

    Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Ja, det låter väldigt rimligt. Tyvärr så har jag inte längre tillgång till den kåtan, men jag ska tänka på det om jag bygger en ny någon gång.

      Radera