torsdag 14 april 2011

Häst är Bäst

Den här dagen vi hade med hästkörning kom att bli närmast förödande för mig.
Nu måste jag ju skaffa mig en arbetshäst! Det är verkligen en fin känsla att arbeta tillsammans
med ett djur på det sättet. Förvisso så tar det ju längre tid att jobba så här i jämförelse med att gå loss med en stor maskin, men det är ju väldigt mycket mer skonsamt mot skogen och marken. Man är ju även väldigt smidig med häst och timmersläde, så det krävs ju minimala förberedelser i form av körvägar och så.

Hästen som vi har jobbat med heter Lazy och är en ardenner. Hon är verkligen en lämplig nybörjarhäst. Mycket lättkörd. Jag kommer säkert bli helt förskräckt när jag kör med häst nästa gång och det inte är hon.


Men det är ju inte bara ett med att ha häst, det förstår jag ju. Så innan det kommer till det att jag seriöst är redo för att skaffa häst så har jag nog tänkt "Fan, nu skulle jag ju haft en häst..." mer än en gång.





Om man tänker sig att man vill ha ett litet lantbruk så finns det ju många sysslor som med fördel kan göras med häst.






Så vitt jag kan minnas så har jag och Emma en deal som går ut på att om vi i framtiden ska ha grisar så vill hon ha häst också. Det är en överenskommelse som jag är villig att hålla fast vid.

3 kommentarer:

  1. trävlig att du tyckar om häst och hästarbete.
    Jag kör så mycket jag hinner. Tyvärr blir det lite ojamt fördelat utöver året. Har man familj måste dom också få sin tid.
    Smedyrket passar utomordentligt bra ihop med hästar. Är man smed, ja då fixar man snickerier och läderarbete själv också. Vägen till egentillvärkade seldon och redskap är inte långt då.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, det är verkligen ett bra sätt att jobba i skog på!

      Radera