tisdag 8 mars 2011

Om helgen...

Nå, Lite om hur helgen förflöt och speciellt söndagen, som var en ytterst händelserik och stark dag. Det blev ju så att en ung tupp gick ifrån oss. Jag fick honom och tog honom till mitt hem och med hjälp av min vän Kurt nackades tuppen där. Det hela gick förvånansvärt smidigt. Kurt höll ett snöre runt tuppens huvud så det hölls på plats och jag högg och träffade rätt. Ja. Så långt var det ganska lugnt, men ändå lite jobbigare än väntat. Sen fick jag bekänna färg på riktigt då jag fick stå och hålla i tuppens ben medan den flaxade och kacklade(!). Det var rätt starkt, må jag säga.
Som om inte detta vore nog så ringde getfarmaren som jag haft kontakt med tidigare precis som vi var klara och meddelade att de skulle ta bort killingar samma dag och att om jag ville ha skinn fick jag komma dit och flå dom själv. Sagt och gjort. Några timmar senare var vi där och flådde. Jag har ju aldrig flått själv utan bara varit med och hjälpt till när det gjorts, så lite improvisation blev det. Men skinn fick vi.
En hel del döda djur blev det på den dagen, alltså. Vi får se om Kurt vill umgås med mig på helgerna hädanefter... 

1 kommentar:

  1. Usch, jobbigt. Men å andra sidan, jag kör bil men tycker inte att jag behöver kunna bygga en bil för det. Det är faktiskt en väldig massa saker jag konsumerar utan att tillverka det själv. En del saker kan man ju betala för, Praktisk byteshandel alltså.

    SvaraRadera