måndag 14 mars 2011

Skog ur ett nytt perspektiv.

  Det är på grund av blandade känslor jag går den
här kursen och lär mig det jag gör. Det är dels för den stora tillfredsställelsen och glädjen i att göra saker själv och se att det går att göra saker själv. Men så är det ju också för att jag blir så förbannad och besviken på oss människor som är så dumma i huvudet. Jag är ledsen folk, men sånna är vi. Svårt att göra något åt i det stora hela.

I förra veckan pratade vi om träd och skog och belyste både trädets potential som virke och bränsle men även den stora problematiken inom det konventionella skogsbruket idag. Det här men att plantera skog och sedan göra kalhygge och bryta upp hela marken efter typ 80-100 år och sedan börja om är inte så smart dårrå. Som jag har förstått det så ställer det bara till med massor av problem för alla med fina följder som övergödda sjöar och hav, utarmade marker, stora problem för flora och fauna. Det egentligen konstigaste av allt är att det verkar som att skogsbolagen förlorar på den rådande skogsbruksmodellen rent ekonomiskt också. Jag skulle verkligen vilja höra "den andra sidans" version av det hela också. Konstigt och märkligt är det.

Så hur kan man göra i stället då? Tja, om man ska se till naturens och skogens bästa så mår den ju allra bäst av att man helt enkelt ger fan i den. Men. Jag, och många med mig, är inte riktigt lagda åt "se men inte röra"-metoden när det kommer till skogsbruk. Det man kan göra är ju att förvalta skogen på ett långsiktigt och hyfsat hållbart sätt. Inte göra kalhyggen, till att börja med. Det finns andra sätt att bruka skog som dessutom är ungefär lika lönsamma ekonomiskt.
Det man gör, i runda svängar, om man har "naturskog" är att istället för planterad skog som bara väntar på slutavverkning är att man tar dom träd man behöver när man behöver dom och när trädet är färdigvuxet. Man behöver inte lägga ner tid, pengar och energi på att gallra, skogen gör sånt själv vet ni.

Nu får ni ju ta det jag skriver för vad det är, jag är ju ingen expert på skogsbruk utan mest en arg hippie, men jag tror att det finns bättre sätt att göra det mesta på och det sättet som stora delar av skogen i det här landet sköts på är inte bra, det är ett faktum och förhoppningsvis så kommer dom som sitter och bestämmer snart inse det också. Tills dess får vi andra göra något åt saken i det lilla hela.
   

1 kommentar: