måndag 28 mars 2011

Projekt: Fiske 2

Förra veckans fisketur resulterade i en fisk! En liten, liten abborre. En typisk sån där fisk som man ska släppa till baka. Detta gjorde jag inte av två anledningar:
1. Jag ville testa att använda småfisköga som bete.
2. Jag ville äta en fisk.

Första abborren från Lersjön.

Jag har fått många goda råd av min far,
så vi får se hur det går framöver.
En av felen som vi gjort är nog att
vi suttit för länge vad varje hål. Fiskar
står tydligen väldigt still på vintern, speciellt
när det är snö på isen och därigenom mörkt
i sjön.



Nu så har jag förberett mig för islossningen och 
skaffat mig ett kastspö från den lokala fiskeaffären. 
                                                         Jag såg under en skidtur att det finns ett isfritt sund mellan 
                                                         sjöarna här. Kanske ska testa att kasta lite under veckan.


Smörstekt abborre.
På fina restauranger serveras ju
väldigt lite mat, har jag hört.
Så man kan kanske säga att jag
åt en lite finare måltid den kvällen.

1 kommentar:

  1. Läste om ismete i lokaltidningen nyligen. Man ska låta pilken slå i botten några gånger när man släpper ner. Ljudet lockar till sig fisken. Sedan ska man fiska där det är stenig botten, inte där den är dyig. Vet inte hur man tar reda på detta, sittandes på isen dock.
    Gratulerar till fiskelyckan!!!
    /Niklas

    SvaraRadera