söndag 8 maj 2011

Inälvsmat.

Jag har ju den stora lyxen att ha en duktig kock och charkuterist till vän och kurskamrat. Efter getslakten så ägnade jag, Fredrik och Rosanna under Påls ledning en kväll åt att tillverka leverpastej. 
Getlever till höger, diverse hjärtan och njurar till vänster
 Ja, hur gör man nu då? Jag kan i ärlighetens namn inte minnas receptet såhär rakt av, men principen är sådan: Du tager en lever och skalar bort det tunna, genomskinliga "skinn" som omsluter hela organet, sedan skär u upp den i bitar och rensar den från stora artärer. Därefter mals levern ner i en köttkvarn tillsammans med talg, i vårat fall från gris, och lök. Ägg, grädde/mjölk, mjöl och kryddor blandas i. Smeten läggs i formar och läggs i vattenbad i ugnen där den tillagas.

1 kommentar:

  1. Ansjovis!! Det ska vara ansjovis i leverpastej det har jag jämt, dvs i alla fall de tre (?) gånger jag har gjort det.
    Men så var det ju det där med självhushållet då...

    SvaraRadera